Thursday, February 26, 2009

Dua isu "terpencil" Kolej 10 UM dapat reaksi dua perwakilan MPM

zakiUniv.Malaya 25 Feb. 8.38am | Beberapa isu terpencil berhubung kebajikan mahasiswa di Kolej Kediaman Tun Ahmad Zaidi, mendorong dua ahli perwakilan MPMUM Sdr. Mohamad Hafiz Ilyas dan Mohd Zaki Abdul Halim bertemu pihak berwajib di sini kelmarin untuk mendapatkan penjelasan lanjut.

Isunya denda RM1 setiap siswa jika ada polistren di aras masing-masing. Satu lagi,isu pemotongan perkhidmatan internet. Walaupun ia isu terpencil, namun wajib dibela demi kebajikan mahasiswa,” jelas Sdr. Mohamad Zaki Abdul Halim.

Beliau juga menyifatkan kedua-dua masalah terpencil ini membebankan mahasiswa kolej tersebut.

Tambahnya lagi, dilaporkan mahasiswa di sini tidak mempunyai pilihan kecuali terpaksa mengikut peraturan dan pekeliling yang membebankan.

Beliau juga menyatakan komitmen bersama untuk turun memperjuangkan isu terpencil tersebut sekiranya tiada apa-apa tindakan lanjut oleh pihak berwajib.

Saya dapat makluman bahawa permohonan disambung semula perkhidmatan internet di sini telahpun diusulkan kepada pentadbiran kolej. Kita melihat inisiatif JTK patut disokong semua pihak dan kita (MPMUM) tidak teragak-agak untuk campur tangan sekiranya permohonan (JTK) tersebut tidak dilayan, jelas Mohamad Zaki Abdul Halim.

Kata Zaki lagi, segelintir mahasiswa di sini telahpun merancang untuk membuat bantahan sebelum ini, namun berjaya dibendung oleh pihak tertentu di peringkat kolej kediaman.

isu10thSdr. Hafiz Ilyas pula menyatakan niat asal untuk mencegah penggunaan polisterin sangatlah baik demi mewujudkan suasana yang kondusif, tetapi pendekatan yang dipraktikkan membebankan mahasiswa.

Dalam pertemuan lebih satu jam dengan Jawatankuasa Tindakan Kolej (JTK) Kolej Kediaman Kesepuluh di sini, Presidennya Sdr. Nur Diyana Sallehuddin memaklumkan bahawa pihaknya sedang menyelesaikan kedua-dua masalah terpencil tersebut.

Sdr. Mohd Hafiz Ilyas merupakan Naib YDP 1 Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM) yang telah mendapat undi tertinggi dalam pilihanraya kampus baru-baru ini; manakala Sdr. Mohamad Zaki Bin Abdul Halim merupakan Exco Kebajikan & Aduan MPMUM.

Kedua-dua Ahli Perwakilan MPMUM tersebut mengulangi tekad dan harapan agar kedua-dua isu terpencil tersebut dapat ditangani bersama demi kebajikan hak mahasiswa. -mahasiswakini

No comments: