Friday, October 10, 2008


UNTUK PENGAMATAN PEMILIH

'AKIL BALIGH'

Berakhirnya Kongres Nasional Tahunan PKR kali ke-4(25-27 mei 07) dan Muktamar Tahunan Pas yang ke-53 (1-3 jun 07),menyaksikan keterbukaan dan ketelusan demokrasi wujud dalam pemilihan kedua-dua parti pembangkang ini..

Apa tidaknya,.. jawatan presiden PKR dipertandingkan.Penyandangnya,Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dicabar oleh penasihat PKR iaitu,Dato Seri Anwar Ibrahim dan Abdul Rahman Othman...walaubagaimanapun,Wan Azizah menang tanpa bertanding apabila Anwar dan Abdul Rahman menarik diri daripada bertanding jawatan tersebut.Anwar bertindak demikian atas sebab, beliau masih berada dalam tempoh edah politik..

Dalam kelambu politik Pas pula,Datuk Seri Hj Abdul Hadi Awang mengekalkan kedudukannya sebagai presiden parti apabila jawatan itu tidak di pertandingkan kerana tiada pencalonan , namun, berlaku perebutan kerusi kedua tertinggi dalam parti (jawatan timbalan presiden). Penyandang, Ustaz Nasarudin Mat Isa dicabar oleh Dato Harun Taib..

Apa pun yang berlaku dalan kongres PKR mahupun muktamar Pas, nyata,membuktikan bahawa demokrasi dalam pemilihan parti-parti pembangkang terus subur..buktinya, mana-mana jawatan dalam parti, waima, kerusi presiden dan timbalan presiden boleh dicabar dan dipertandingkan dengan hanya memerlukan 2 tiket pencalonan dari mana-mana cawangan atau bahagian.

Sebaliknya, hal ini tidak pula berlaku dalam pemilihan parti UMNO...bahkan, perlembagaan UMNO, menetapkan kouta 30% dan 20% bagi tujuan jawatan presiden dan timbalannya dipertandingkan. Maknanya, seseorang calon (ahli UMNO) yang ingin mencabar kedudukan Dolah Badawi, membutuhkan (memerlukan) sekurang-kurangnya 51 pencalonan daripada 191 bahagian dalam UMNO. Tuntasnya, amat sukar untuk perwakilan UMNO mencabar kedudukan Dolah dan Tok Najib Glokal... sebaliknya.., Hj Hadi dan Wan Azizah mudah ditentang oleh sesiapa sahaja.!

Tak cukup dengan itu, , jawatan naib presiden UMNO tidak pernah membuka gelanggang bagi percaturan politik kaum wanita.. manakala Pas, pada muktamar sebelum ini menyaksikan perebutan kerusi naib presiden antara calon wanita dan lelaki... walaupun Dr. Siti Mariah Mahmoud gagal, itu tidak penting, persoalannya ialah , wujud demokrasi dalam Pas berbanding UMNO. Takkan tak layak kot, Rafidah Aziz bertanding naib presiden?? Mana perginya Syarizat????? Kamsiah Yeop, amacam???.......Konklusinya, politik UMNO tidak sematang usianya yang kini mencecah 61 tahun berbanding barisan pembangkang....!!!

takbir !!!! takbir !!!!! takbir !!!!

No comments: