Monday, December 20, 2010

TAK SUSAH....senang je nak buatnyerr...

Salam petang ini untuk anda yang tercari-cari hidangan  petang hari.. nak-nak petang yang hujan renyai-renyai kat luar sana.. mesti perut rasa lapar kan??.. haha.... petang nih semestinya saya dah ada menu santapan tengah hujan di kala petang; bersama keluarga tercinta.. nak tahu apa?? hah!

Pengat Ubi Kayu... kalau dalam dialek saya disebut "seghawa ubi kayu"..

yang pasti balik nih saya akan cuba buat.. malah penah buat dahulu.. tapi ingat-ingat lupa..hahah.. dan, petang semalam sempat korek ubi kayu tepi bendang dekat sebelah rumah, maka hari nih gigihlah saya untuk sediakan menu ini tatkala pulang kerja nanti.. letih kita letak tepi sat sebab hasilnya.   urmmm yummyy...

memikat selera:..sekadar gambar hiasan
untuk anda yang tertanya-tanya bagaimana nak sediakan hidangan lazat ini, maka saya kongsikan bersama anda untuk dicuba bagi menambat hati keluarga-anak, isteri,suami dan segala bagailah! siapa saja yang anda nak pikat hati mereka, tak sia-sia mencuba! try-lah!!


Bahan-Bahan:
400 gm ubi kayu
½ cawan sagu mata ikan
1 cawan santan pekat
¾ air gula melaka
1 helai daun pandan
Gula pasir
Cara:
Rebuskan ubi kayu di dalam periuk dengan sedikit air.

Biarkan mendidih hingga separuh masak dan bahagikan kepada tiga bahagian (warnakan dengan pewarna merah, kuning dan putih).

Basuhkan sagu mata ikan dan tuskan. Kemudian masukkan ke dalam periuk ubi tadi dan biarkan mendidih sehingga sagu menjadi kembang.

Masukkan santan, gula melaka, daun pandan dan gula. Kacau perlahan-lahan sehingga sedikit mendidih.

Angkat dan hidangkan.


Selamat Mencuba!!...walawehhhh

1 comment:

Fauzzan Helmy Anuar said...

Just post this picture in my fb's wall
huhuhuhuhuhu
thanx be my followers
=)